Faculty Members

Back

سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی در نظامهای آموزشی

این درس با هدف آشنایی دانشجویان دوره دکترای مدیریت آموزشی با فرایند سیاستگذاری آموزشی و برنامه ریزی راهبردی و همچنین الگوها و فرانیدهای برنامه ریزی راهبردی ارائه خواهد شد. این درس به صورت تیمی و توس دکتر یدالله مهرعلیزاه و دکتر حمید فرهادی راد ارئه می شود.

بسمه تعالی

درس سیاستگذاری در نظامهای آموزشی

نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399

Public Policy Making in Educational Systems

     The nature of Public Policys are: 1 Generality 2 Specific 3 Actuality 4 Uniformaty 5 Positiveness or Negativeness 6 Exclict or Implict 7 Environmental 8 System orientedness 9 Legality and Coereciveness 10 Purposiveness.

       

       The Public policy Making in Educational Systems enables you to develop analytical and critical skills relevant for understanding the challenges of public policy and its implementation. It also equips you with skills that are essential for effective policy delivery. The driving philosophy of this program is leading through policy-making whereby students get the opportunity to think, move from theory to action, and develop their potential to lead. To this effect, the program strives to extract unexplored leadership qualities in students in order to diversify and enrich their existing talent platform. It provides well-grounded public management tools to engage successfully in public affairs as executives, analysts, consultants, and policy advisors in state, business, and non-governmental organizations.

       This Program fosters the development of ethical and effective leaders who are capable of bringing about planned change while maintaining institutional stability. It provides a distinctive learning journey that accentuates the intimate link between management, leadership, and policy sciences. Beginning with a foundation of political thought, policy-processes, and advanced research methodologies, the curriculum proceeds to advanced training in the arts of leadership, accentuating the policy leader’s role in innovation, decision-making, problem-solving, and good governance.

 

 

Course Content & timetable

 

تاریخ کلاس

موضوع

تعداد جلسات

دکتر مهرعلیزاده

16/12/99

مبانی نظری سیاست گذاری عمومی/دولتی/خصوصی(هدف گذاری، تعیین مأموریت، تدوین استراتژیهای بنیادین و سیاست های کلان در نظامهای آموزشی)

 

3

دکتر مهرعلیزاده

23/12/99

دکتر مهرعلیزاده

28/12/99

دکتر فرهادی

14/1/1400

تعاریف، مفاهیم و تاریخچه سیاست گذاری عمومی

1

دکتر فرهادی

21/1/1400

مدلهای سیاست گذاری عمومی( نهادی، اقتضایی، عقلایی، ...)

1

دکتر مهرعلی زاده

28/1/1400

چگونگی اجرای سیاستهای آموزشی در یک منطقه/سازمان/بخش سازمانی

1

دکتر فرهادی

4/2/1400

مسئله ها و مسئله سازها(عوامل پیش ران مسئله، تشکل، نمایندگی، دستور کار، راهبردهای تنظیم و مشروعیت بخشی به سیاست ها)

 

2

دکتر فرهادی

11/2/1400

دکتر فرهادی

18/2/1400

بازیگران عرصه سیاست گذاری عمومی، بازیهای سیاسی(قانونگذاران، تأمین کنندگان منابع، مقررات، عوامل فراملی و ...)

1

دکتر فرهادی

25/2/1400

اجرای خط مشی های عمومی( دیدگاه سنتی و نادیده گرفتن بعد اجرایی، نقش بوروکراسی در اجرای خط مشی ها، تئوریهای اجرا، اجرا به عنوان یک بازی سیاسی، اجرا به عنوان سازگاری متقابل و ...

 

1

دکتر فرهادی

1/3/1400

ارزیابی سیاستها، مدلها و الگوهای ارزیابی سیاستها، مبانی ارزیابی: دستاوردهای اجتماعی ، منافع مالی مزیت رقابتی، و...  نابسامانی مفهومی

1

دکتر فرهادی

8/3/1400

تحلیل نمونه های واقعی سیاستگذاری در نظام آموزشی:آموزش کالای عمومی یا خصوصی

1

دکتر فرهادی

22/3/1400

تحلیل نمونه های واقعی سیاستگذاری در نظام آموزشی:آموزش عالی و حکمرانی خوب

1

مشترک

با هماهنگی

ارایه سمینار در یکی از حوزه های تعیین شده (شرکت برای عموم مردم در این سمینارها آزاد بوده و دانشجویان می بایست پوستر آن را دو هفته قبل از ارائه تهیه و اطلاع رسانی نمایند. همچنین زمان ارائه این وبینارهای آنلاین از 2 فروردین الی 31 تیر تعیین شود).

 

4

مشترک

با هماهنگی

مشترک

با هماهنگی

مشترک

با هماهنگی

 

 

امتحان پایانی و تحویل گزارشهای نهایی

1

 

 

 

منابع اصلی :

 

  1. دانشنامه سیاستگذاری عمومی، ویراستاران مایکل مورن، مارتین رون و روبرت گودوین، ترجمه محمد صفار، نشر میزان، چاپ اول بهار 1393
  2. فرایند خط مشی گذاری عمومی الوانی و شریف زاده انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. چاپ یازدهم 1392.
  3. قلی پور، رحمت اله و غلام پور آهنگیر، ابراهیم (1389). فرآیند سیاستگذاری عمومی در ایران ، تهران: مجلس شورای اسلامی ، مرکز پژوهش ها
  4. مهرعلی زاده، یداله و همکاران (1392). برنامه ریزی استراتژیک در سازمان­: تجارب نظری و عملی در سازمان­های ایرانی. تهران: انتشارات راه معاصر.
  1. Education policy outlook 2015 making reforms happen(OECD, 2015)

 

منابع دیگر برای مطالعه

  1. نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان : عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی ، تالیف : گارت مورگان و گیبسن بارل ، ترجمه: محمد تقی نوروزی
  2. الوانی،مهدی (1386)،فرایندخط مشی گذاری عمومی، تهران،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
  3. نقش و جایگاه دولت در اقتصاد : از نظریه تا عمل با تاکید بر سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی- اینترنت
  4. مبانی خط مشی گذاری عمومی دانش فرد انتشارات نیاز دانش چاپ اول 1392.
  5. مقالات و گزارشهای مجلات سیاست گذاری عمومی و  مرکز مطالعات سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران.
  6. دای تامس، مدلهای تحلیل سیاست گذاری عمومی، ترجمه سویل ماکویی، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال یازدهم، بهار 1387 صص: 43-74
  7. تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.
  1. Acosta, F. & Nogueira, S. (2017) Rethinking Public Education Systems in the 21st Century Scenario, Sense Publishers, Netherlands.

موضوعات پیشنهادی برای سمینار دانشجویان:

  1. سیاستهای تحقق عدالت و کیفیت آموزشی(Equiety and Qulity Policy).
  2. سیاستهای آماده سازی دانش آموز –دانشجو برای آینده(Preparing Student for the future)
  3. سیاستهای هدایت و تأمین مالی نظام آموزشی (Steering and Funding Education systems)
  4. سیاستهای رشد و تداوم محیطهای یادگیری نوآورانه(Growing and Sustaining Innovative LE)